Zespół Szkół Katolickich im św. s. Faustyny Kowalskiej w Trzciance
 
– Wydarzenia: rok szkolny 2014/2015
Galeria 832-1/1
Mistrz ortografii w klasach II–III, czyli...
...edycja pażdziernikowa — zmagania związane z regułami dotyczącymi „ó”.

październik 2014 r.
fot. Archiwum Szkoły (aut. xxx)
tekst: Dorota Pawłowska
Ortografia prosta rzecz — odstaw kompa, książki weź!
(aut. NN)

Szkolny konkurs ortograficzny „Mistrz Ortografii” adresowany jest do uczniów klasy II i III szkoły podstawowej. Organizatorami eliminacji są wicedyrektor szkoły Dorota Pawłowska i nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej Agnieszka Werte.

Wyróżniamy następujące cele konkursowe:
  • uczenie poprzez zabawę świadomego korzystania z zasad ortograficznych,
  • dbanie o kulturę języka polskiego,
  • wyłonienie mistrza ortografii,
  • doskonalenie poprawności pisowni ortograficznej,
  • rozbudzanie czujności ortograficznej,
  • kształtowanie zainteresowań i umiejętności pracy samodzielnej, ćwiczenie wytrwałości.

Konkurs ortograficzny odbywać się będzie cyklicznie od października do czerwca w bieżącym roku szkolnym. Uczniowie poznają zasady ortograficzne. W październiku prezentowane były reguły dotyczące „ó” („ó'” wymienne, „ó” niewymienne, „ó” w zakończeniach „–ów” , „–ówna” oraz „–ówka”).

Przez dany tydzień na korytarzu szkolnym w różnych miejscach jest zamieszczonych 10 wyrazów z daną trudnością ortograficzną. W sumie w ciągu miesiąca prezentujemy 40 takich wyrazów. Uczniowie notują słowa, mając na uwadze analizowane zasady ortograficzne. Pod koniec miesiąca chętne dzieci zmagają się z odwzorowaniem pisowni zapamiętanych wyrazów. W październiku do konkursu przystąpiło 19 uczniów.

W wyniku eliminacji I miejsce zdobyła Weronika Kapela z klasy II. Uczennica zapamiętała 34 spośród 40 wyrazów. II miejsce zajęła uczennica klasy III Hanna Wikieł, a III miejsce ex aequo przypadło Oliwii Bednarek z klasy II i Maciejowi Bednarkowi z klasy III. Nagrodzeni uczniowie otrzymali dyplomy i książki. Pozostali uczestnicy dostali słodki upominek.

W listopadzie zmagać się będziemy z kolejną regułą ortograficzną. Tym razem zajmiemy się „rz”.