|
|
Cieszył się wędrówką do nieznanych miejsc, oglądaniem nieznanych rzek, a trudy wynagradzała mu pasja poznania.
(Owidiusz, poeta)
W dniach 23–25 maja 2016 r. uczniowie klas III i IV wzięli udział w zielonej szkole Szlakiem Piastowskim. Opiekę nad uczniami sprawowały
panie: Małgorzata Grzyb, Magdalena Sienkiewicz i Dorota Pawłowska. Wycieczka ta była bogata w historię i tradycję naszego
kraju oraz szereg ciekawych zajęć sportowo-rekreacyjnych.
Szlak Piastowski jest miejscem, w którym narodziło się państwo Polan. Tu w roku 966 r. Mieszko I przyjął chrzest, który stanowił
jednocześnie chrzest Polski. W 1000 r. odbył się zjazd gnieźnieński i wreszcie w roku 1025 mieliśmy pierwszą koronację króla Polski Bolesława Chrobrego.
Szlak Piastowski biegnie przez północno-wschodnią Wielkopolskę i zachodnie Kujawy z Poznania do Kruszwicy. Znajdują się tu liczne
zabytki związane z początkami państwa polskiego i Piastami. W Gnieźnie ożywa legenda o św. Wojciechu, a wizyta w Biskupinie pozwala przenieść się
w czasie do V w. p.n.e.
Pierwszym punktem programu był Żnin. Po spotkaniu z panią przewodnik uczniowie pojechali kolejką wąskotorową do Wenecji. Tam zwiedzili
Muzeum Kolei Wąskotorowej. Jest to jeden z największych w Europie skansenów tego typu. Zawiera on kilkadziesiąt niezwykłych eksponatów
między innymi 17 zabytkowych parowozów czy wagony o najróżniejszym przeznaczeniu towarowe, pasażerskie, drezyny ręczne i motorowe.
Ekspozycję uzupełnia niezbędna infrastruktura kolejowa: zabytkowa poczekalnia, budka dróżnika ze szlabanem, torowiska z rozjazdami, zwrotnicami,
żuraw wodny służący do uzupełniania poziomu wody w kotłach lokomotyw, obrotnica umożliwiająca zmianę kierunku jazdy. Potem nasi podróżnicy
podziwiali ruiny oraz poznali legendę Zamku Diabła Weneckiego. Kolejnym punktem podróży był Biskupin. Uczniowie wraz z opiekunami wyruszyli
do Muzeum Archeologicznego w Biskupinie. Dzieci, odwiedzając ten rezerwat, mogły tam zobaczyć rekonstrukcję grodu biskupińskiego z około
740 r. p.n.e., były to m.in. fragmenty wału obronnego, falochronu, bramy, ulic i budynków mieszkalnych. Uczniowie dowiedzieli się również,
jak wyglądało życie w chacie biskupińskiej, czym zajmował się mincerz i jak powstawały denary Bolesława Chrobrego. Po zwiedzeniu zrekonstruowanej
osady uczestnicy zielonej szkoły pojechali do Wiktorowa. Tam zakwaterowali się w ośrodku, zjedli smaczny posiłek, a wieczorem była dyskoteka.
Drugi dzień zielonej szkoły dzieci spędziły w ośrodku w Wiktorowie. Ten czas pełen był zabaw i konkurencji sportowych prowadzonych
przez instruktorów. Po południu zorganizowana została gra strategiczna. Odbywając się w plenerze, łączyła ze sobą różne elementy i formy
aktywności. Uczniowie pokonywali tor surwiwalowy, ścianę wspinaczkową, strzelali z łuku i wiatrówki oraz pływali kajakiem. Klasy zostały
podzielone na cztery grupy. Po prawidłowym i sprawnym wykonaniu zadania dany zespół otrzymywał punkty, które na koniec zostały zliczone.
Drużyna z uzyskanym najwyższym wynikiem jako pierwsza dostała wskazówkę do znalezienia skarbu. Co nim było niech pozostanie tajemnicą...
W ostatni dzień trzecio- i czwartoklasiści wyruszyli do Gniezna, gdzie udali się do Bazyliki Prymasowskiej Wniebowzięcia Najświętszej
Maryi Panny położonej na Wzgórzu Lecha. Zwiedzając katedrę, mogli zobaczyć m.in. sarkofag św. Wojciecha, Drzwi Gnieźnieńskie
z ilustracjami jego życia i męczeńskiej śmierci oraz podziemia świątynne. Dzieci z zainteresowaniem słuchały opowieści przewodnika. Była to
dla nich niezapomniana lekcja historii. Po obejrzeniu i zwiedzeniu katedry uczestnicy zrobili sobie pamiątkowe zdjęcie przed pomnikiem
Bolesława Chrobrego pierwszego króla Polski. Następnie wszyscy przeszli na Starówkę, aby podziwiać zabytkową architekturę. Odwiedzili
też Muzeum Początków Państwa Polskiego.
Z Gniezna pełni wrażeń udaliśmy się na zwiedzanie wyspy Ostrów Lednicki położonej na jeziorze Lednickim, gdzie zachowane są ruiny siedziby
księcia Mieszka I, świątyni chrztu polskiego oraz czterech innych grodów średniowiecznych, liczne zabytki drewniane i murowane. Uczestnicy
na wyspę dopłynęli promem z tzw. Małego Skansenu. Pani przewodnik oprowadziła dzieci po wyspie i zapoznała z historią osady. Uczestnicy wycieczki
dowiedzieli się też, jak żyli i czym się zajmowali ludzie zamieszkujący kiedyś to miejsce, jak rozwijało się tam życie, jak ludzie borykali się
z problemami życia codziennego. Po powrocie z wyspy uczniowie zwiedzili Muzeum Pierwszych Piastów, które gromadzi wszelkie pozostałości
odnalezione podczas prac archeologicznych w grodzie.
Po tak wielu wrażeniach ruszyliśmy w drogę powrotną do Trzcianki. Mimo napiętego planu zwiedzania tylu atrakcji historycznych uczniowie
wrócili z zielonej szkoły zmęczeni, ale zadowoleni.
|
|
|