PROCEDURY POSTĘPOWANIA W TRUDNYCH SYTUACJACH




  1. Nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawca, pedagog, dyrektor itp.) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę rzecz, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnej odzieży), ewentualnie innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną rzeczą. Nauczycielowi nie wolno (nie ma prawa) samodzielnie dokonać przeszukania odzieży ani teczki ucznia – jest to czynność wyłącznie zastrzeżona dla policji.
  2. Nauczyciel o swoich spostrzeżeniach powiadamia dyrekcję szkoły.
  3. Nauczyciel powiadamia o zaistniałym zdarzeniu rodziców/opiekunów ucznia. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz – w ich obecności – z uczniem. W przypadku potwierdzenia uzyskanej informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania.
  4. W przypadku, gdy uczeń na polecenie nauczyciela nie chce przekazać skradzionej rzeczy, ani pokazać zawartości teczki, szkoła wzywa rodziców, policję (która po przyjeździe przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia, oraz zabezpiecza znalezioną rzecz.).
  5. Jeżeli uczeń wyda rzecz dobrowolnie, nauczyciel, po odpowiednim jej zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją dyrektorowi / policji.
  6. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami.
  7. Uczeń zostaje ukarany zgodnie z procedurami takimi, jak w przypadku stwierdzenia naruszenia godności nauczyciela (pkt. c, d, e, f, g).
góra strony
  1. W przypadku, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że uczeń palił na terenie szkoły papierosy, nauczyciel lub pracownik niepedagogiczny szkoły, który powziął takie podejrzenie, ma obowiązek zgłoszenia powyższego faktu do dyrekcji szkoły.
  2. W obecności pracowników wymienionych w pkt. 1 procedury oraz wychowawcy i pedagoga, uczeń odbywa z nimi rozmowę wstępną.
  1. Jeżeli zdarzenie ma miejsce po raz pierwszy w przypadku tego ucznia:
    1. wychowawca informuje telefonicznie rodziców/opiekunów prawnych ucznia o zdarzeniu,
    2. uczeń otrzymuje naganę wychowawcy klasy na piśmie za rażące naruszenie regulaminu szkoły i statutu,
    3. uczeń podpisuje ze szkołą kontrakt indywidualny, zawierający dalsze zasady współpracy stron.
  2. Jeżeli zdarzenie ma miejsce po raz olejny w przypadku tego ucznia:
    1. wychowawca informuje telefonicznie rodziców/ opiekunów prawnych ucznia o zdarzeniu,
    2. uczeń otrzymuje naganę dyrektora szkoły na piśmie za rażące naruszenie regulaminu szkoły i statutu,
    3. uczeń ma obniżoną semestralną ocenę zachowania, o co najmniej jeden stopień,
    4. rodzice/prawni opiekunowie i uczeń podpisują ze szkołą kontrakt indywidualny, zawierający dalsze zasady współpracy stron,
    5. jeżeli uczeń ma kuratora sądowego, zostaje on także poinformowany o zaistniałych okolicznościach.
góra strony
  1. W przypadku, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że uczeń znajduje się pod wpływem środków psychoaktywnych bądź alkoholu, nauczyciel lub pracownik niepedagogiczny szkoły, który powziął takie podejrzenie, ma obowiązek odizolowania ucznia od reszty klasy, ze względu na bezpieczeństwo nie pozostawia się go samego, stwarza warunki w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie, zgłoszenia powyższego faktu do dyrekcji szkoły, którzy zobowiązani są do poinformowania rodziców, pedagoga szkolnego i wychowawcy.
  2. W obecności pracowników wymienionych w pkt. 1 procedury uczeń odbywa z nimi rozmowę wstępną i poddany jest wstępnemu badaniu narkotestem na obecność narkotyków w ślinie.
  3. Jeżeli badanie potwierdzi powzięte przypuszczenie, wzywani są rodzice lub prawni opiekunowie ucznia oraz pogotowie ratunkowe.
  1. Jeżeli zdarzenie ma miejsce po raz pierwszy w przypadku tego ucznia, a jest on przytomny i w pełni świadomy, po powtórzeniu badania w obecności rodziców/ prawnych opiekunów ucznia:
    1. uczeń i jego rodzice/prawni opiekunowie są obciążeni kosztami testu wg faktury zakupu,
    2. uczeń otrzymuje naganę dyrektora szkoły na piśmie za rażące naruszenie regulaminu szkoły i statutu,
    3. uczeń ma obniżoną semestralną ocenę zachowania co najmniej o jeden stopień,
    4. rodzice/ prawni opiekunowie i uczeń podpisują ze szkołą kontrakt indywidualny, zawierający dalsze zasady współpracy stron,
    5. rodzice/ prawni opiekunowie zabierają ucznia do domu, zobowiązani są do zapewnienia mu bezpieczeństwa i opieki w danym dniu zajęciowym oraz do zgłoszenia się we wskazanej placówce terapeutycznej,
    6. jeżeli uczeń ma kuratora sądowego, zostaje on także poinformowany o zaistniałych okolicznościach.
  2. Jeżeli zdarzenie ma miejsce po raz kolejny w przypadku tego ucznia:
    1. uczeń i jego rodzice/opiekunowie są obciążeni kosztami testu wg faktury zakupu,
    2. powtórzenie badania następuje w obecności rodziców/prawnych opiekunów ucznia oraz właściwych służb (policja, straż miejska) dysponujących atestowanym sprzętem do ww. badania,
    3. sporządzona zostaje notatka służbowa z czynności szkoły i właściwych służb, podpisana także przez rodziców/prawnych opiekunów ucznia,
    4. szkoła kieruje pismo do sądu z prośbą o zbadanie sprawy i podjęcie dalszego postępowania,
    5. jeżeli uczeń ma kuratora sądowego, zostaje on także poinformowany o zaistniałych okolicznościach.
  3. Jeżeli zachowanie ucznia odbiega od normy i występuje choćby podejrzenie zagrożenia zdrowia lub życia:
    1. wzywana jest natychmiastowo policja lub straż miejska,
    2. wzywane jest równocześnie pogotowie ratunkowe,
    3. uczeń otrzymuje naganę dyrektora szkoły na piśmie za rażące naruszenie regulaminu szkoły i statutu,
    4. uczeń ma obniżoną semestralną ocenę zachowania co najmniej o jeden stopień,
    5. rodzice/ prawni opiekunowie i uczeń podpisują ze szkołą kontrakt indywidualny, zawierający dalsze zasady współpracy stron,
    6. jeżeli lekarz pogotowia nie podejmie decyzji o umieszczeniu ucznia w szpitalu, rodzice/prawni opiekunowie zabierają ucznia do domu, zobowiązani są do zapewnienia mu bezpieczeństwa i opieki w danym dniu zajęciowym,
    7. jeżeli uczeń ma kuratora sądowego, zostaje on także poinformowany o zaistniałych okolicznościach,
    8. szkoła kieruje pismo do sądu rodzinnego z prośbą o zbadanie sprawy i podjecie dalszego postępowania.
góra strony
  1. Wychowawca klasy rozmawia z uczniem, omawia niestosowne zachowanie, udziela ustnego upomnienia.
  2. W sytuacji braku poprawy uczeń otrzymuje pisemną uwagę wychowawcy, skierowaną do rodziców/opiekunów prawnych.
  3. Wychowawca klasy rozmawia z uczniem w obecności pedagoga. Uczeń zawiera kontrakt zawierający dalsze zasady współpracy.
  4. Uczeń otrzymuje pisemną naganę dyrektora szkoły.
  5. Zwołanie posiedzenia Zespołu Wychowawczego szkoły, w którym uczestniczy: dyrekcja szkoły, wychowawca, pedagog, rodzic i uczeń. Przedstawiony zostaje problem, zaoferowane formy pomocy dziecku i rodzicom w pokonaniu problemu, oczekiwania w stosunku do dziecka i rodziców oraz przewidywane konsekwencje w przypadku braku zmiany zachowania.
  6. Gdy uczeń, mimo zastosowania wszystkich procedur, nadal swoim postępowaniem sprawia trudności wychowawcze, dyrektor zwraca się do Sądu Rodzinnego o wsparcie działań szkoły wobec danego ucznia.
góra strony

    Za naruszenie godności osobistej nauczyciela lub pracownika niepedagogicznego szkoły uznajemy:
    1. lekceważące i obraźliwe zachowanie wobec ww. wyrażone w słowach lub gestach,
    2. prowokacje pod adresem ww. wyrażone w słowach lub gestach,
    3. nagrywanie lub fotografowanie ww. pracowników szkoły bez ich wiedzy i zgody,
    4. naruszenie ich prywatności i własności prywatnej,
    5. użycie wobec nich przemocy fizycznej i psychicznej,
    6. pomówienia i oszczerstwa wobec ww. pracowników,
    7. naruszenie ich nietykalności osobistej.
  1. W przypadku, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że uczeń naruszył godność nauczyciela lub innego pracownika szkoły, nauczyciel lub pracownik niepedagogiczny szkoły, który powziął takie podejrzenie, ma obowiązek, zgłoszenia powyższego faktu do dyrektora szkoły, a w przypadku jego nieobecności do wicedyrektora lub pedagoga szkolnego.
  2. W obecności pracowników wymienionych w pkt. 1 procedury uczeń odbywa z nimi rozmowę wstępną i jeżeli zachodzi podejrzenie, że działał pod wpływem jakichkolwiek środków psychoaktywnych bądź alkoholu, poddany jest wstępnemu badaniu alkosensorem i narkotestem na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu i narkotyków w ślinie po uprzednim poinformowaniu rodziców.
  3. Jeżeli badanie potwierdzi powzięte przypuszczenie, wzywani są rodzice lub prawni opiekunowie ucznia i dalsza procedura zostaje wdrożona wg ustalonego biegu postępowania.
  4. Jeżeli uczeń nie działał pod wpływem środków wymienionych w pkt 2 i 3, procedura przebiega następująco:
    1. Jeżeli zdarzenie ma miejsce po raz pierwszy w przypadku tego ucznia, a zdarzenie dotyczy punktu a lub b definicji:
      1. wychowawca niezwłocznie powiadamia telefonicznie rodziców ucznia o zaistniałej sytuacji,
      2. uczeń otrzymuje naganę wychowawcy klasy na piśmie skierowana do rodziców za rażące naruszenie regulaminu szkoły i statutu,
      3. rodzice/prawni opiekunowie i uczeń podpisują ze szkołą kontrakt indywidualny, zawierający dalsze zasady współpracy stron,
      4. uczeń ma obniżoną ocenę cząstkową zachowania o 1 stopień,
      5. jeżeli uczeń ma kuratora sądowego, zostaje on poinformowany o zaistniałych okolicznościach.
    2. Jeżeli zdarzenie ma miejsce po raz kolejny w przypadku tego ucznia:
      1. wychowawca niezwłocznie powiadamia telefonicznie rodziców ucznia o zaistniałej sytuacji,
      2. uczeń otrzymuje naganę dyrektora szkoły na piśmie za rażące naruszenie regulaminu szkoły i statutu,
      3. uczeń ma obniżoną semestralną ocenę zachowania co najmniej o jeden stopień,
      4. sporządzona zostaje notatka służbowa z czynności szkoły, podpisana także przez rodziców/ prawnych opiekunów ucznia,
      5. szkoła kieruje pismo do sądu rodzinnego z prośbą o zbadanie sprawy i podjecie dalszego postępowania,
      6. jeżeli uczeń ma kuratora sądowego, zostaje on także poinformowany o zaistniałych okolicznościach.
    3. Jeżeli zachowanie ucznia dotyczy pozostałych punktów definicji:
      1. wychowawca niezwłocznie powiadamia telefonicznie rodziców ucznia o zaistniałej sytuacji i wzywa ich do szkoły,
      2. wzywana jest natychmiastowo policja lub straż miejska,
      3. uczeń otrzymuje naganę dyrektora szkoły na piśmie za rażące naruszenie regulaminu szkoły i statutu,
      4. uczeń ma obniżoną semestralną ocenę zachowania co najmniej o jeden stopień,
      5. sporządzona zostaje notatka służbowa z czynności szkoły i właściwych służb, podpisana także przez rodziców/prawnych opiekunów ucznia,
      6. osoba poszkodowana zgłasza na policję doniesienie o popełnieniu przestępstwa z powództwa cywilnego,
      7. jeżeli uczeń ma kuratora sądowego, zostaje on także poinformowany o zaistniałych okolicznościach.
góra strony

  1. W sporadycznych przypadkach:
    1. Upomnienie słowne ucznia.
    2. Wpisanie uczniowi pisemnej uwagi.

  2. W przypadku braku poprawy zachowania ucznia:
    1. Indywidualna rozmowa z uczniem w obecności wychowawcy klasy.
    2. Rozmowa z rodzicami w obecności ucznia.
    3. Obniżenie cząstkowej oceny z zachowania.
    4. Obniżenie oceny semestralnej z zachowania o co najmniej jeden stopień.
góra strony
  1. Uczeń ma prawo posiadać telefon komórkowy na terenie szkoły.
  2. Od momentu rozpoczęcia zajęć dydaktycznych aż do ich zakończenia, telefon jest wyłączony (a nie wyciszony).
  3. W sytuacjach wyjątkowych (koniecznych) jest do dyspozycji tel. stacjonarny w sekretariacie szkoły.
  4. W przypadku użycia telefonu komórkowego przez ucznia, nauczyciel ma prawo do odebrania aparatu, umieszczenia go w podpisanej kopercie i powiadomienia rodzica o możliwości odebrania w sekretariacie szkoły.
  5. Nauczyciel odnotowuje w zeszycie obserwacji użycie telefonu niezgodnie z procedurą.
  6. Trzykrotny wpis do zeszytu obserwacji jest podstawą obniżenia oceny z zachowania, z jednoczesnym zakazem posiadania telefonu komórkowego w szkole.
góra strony
    1. Odnotowanie braku stroju przez nauczyciela lub wychowawcę w dzienniku lekcyjnym (jeden raz w semestrze – bez konsekwencji).
    1. Upomnienie wychowawcy z wpisem do zeszytu obserwacji i poinformowanie rodziców.
    2. Obniżenie cząstkowej oceny z zachowania.
    1. Rozmowa z rodzicami – zawarcie kontraktu.
    2. Obniżenie oceny semestralnej z zachowania.
góra strony
  1. Każdorazowe nie zmienianie obuwia zostaje odnotowane przez wychowawcę lub wyznaczonego ucznia jeden raz w semestrze bez konsekwencji.
  2. Każde kolejne nie zmienianie obuwia odnotowane zostaje w zeszycie obserwacji.
  3. Po trzech uwagach dotyczących nie zmieniania obuwia odnotowanych w zeszycie obserwacji, wychowawca powiadamia telefonicznie lub pisemnie rodzica.
  4. Obniża się semestralną ocenę z zachowania o jeden stopień, jeżeli uczeń ma więcej niż trzy uwagi w zeszycie obserwacji.
 
    •Intro Szkoły
    •Intro Szk. Podst.
    •Aktualności
    •Informacje
    •Patron Szkoły
    •Historia Szkoły
    •Rekrutacja
    •Edukacja
    •Wychowanie
    •Osiągnięcia
    •Fotogaleria
    •Uczniowie
    •Nauczyciele
    •Administracja
    •Nasi Przyjaciele
    •Podziękowania
    •Archiwum
Napisz do nas